Útvonalvezető

Jó reggelt a Less Nándor Emléktúrán!

A túra alkalmából köszöntünk minden kedves résztvevőt, és arra kérjük, figyelmesen olvassa végig az útleírást!

Az iskolakapun kilépve balra indulunk. A templomot elhagyva a bal oldali műúton elmegyünk a bolt előtt. A falu végét jelző balkanyartól 700 m-re elérünk egy újabb éles balkanyart, de mi haladunk egyenesen a földúton (szalag). Átbújva a sövényen egy fenyvesben kapaszkodunk fel (kis reggeli torna). A tetőn a bal oldali ösvényen egy földútra térünk, majd 50 m után jobbra a szőlő és az erdő között megyünk K felé. Az erdőben jobbra nyíló ösvényen jutunk le Cserépváraljára. A faluban egymás után kétszer balra fordulva kiérünk a főutcára (megérkezik a P jelzés). A főutcán, a kaptárkövet jelző táblával ellentétesen, É felé haladva az iskola előtt jobbra nekivágunk az emelkedőnek. A templom után kis tisztásra érünk (ritkán jelzett), majd tovább felfelé. A tetőn balra fordulunk, majd a kerítést elérve jobbra. Rövidesen kiérünk egy műútra, és ezen követjük a P▲ jelzést D felé. Nemsokára balra fordulunk egy földútra, amelyről 300 m után jobbra lejutunk a Mangó-tető alatti kaptárkövekhez az 1. ellenőrzőpontra.

A P▲ jelzést követve egy kisebb kúp bal oldalán visszakapaszkodunk a szekérútra. Itt jobbra indulunk tovább (szalag), majd 150 m után a szekérútról balra betérünk az erdőbe. A Mangó-tetőt megkerülve belefutunk a P jelzésbe, amelyen jobbra fordulunk. A lefelé tartó úton rövidesen balra megyünk tovább. Két tisztáson áthaladva, erdőben érjük el a Felső-szoros bejáratát, ahol választhatunk a turistaút vagy a patakmeder között (egyik sem bokakímélő). A két út a szoros közepén találkozik, ahonnan 15-20 m magas sziklafalak alatt haladunk É felé. Keresztülvágunk a Dobi-réten a P jelzésen ) É felé, amíg keresztezzük a S jelzést. Az innen induló P+ jelzésen )bemegyünk a Belvács-völgybe a Kis- és a Nagy-Farkas-kő közötti szorosba. A szűkület után rövidesen elérjük egy rossz műút végpontját, ahol a 2. ellenőrzőpont) vár.

Az ellenőrzőpont után balra földút nyílik, amelyet nyílegyenesen követve jutunk a Hideg-kút laposára. A tisztáson át lassan ereszkedve elérjük a S jelzést). Ezt jobbra előre egyenesen követve haladunk Ny felé (jelzés nincs sok, de nyugalom). Egy vízmosásnál találkozunk a tanösvénnyel (PT jelzés), amelyen meredeken leereszkedünk. A műutat keresztezve két domb között egy völgybe térünk, s a tanösvényen haladunk fölfelé. Az erdőből kiérve kissé jobbra tartva átvágunk a réten, amelynek végén az erdőben jobbra nyíló szekérúton megyünk tovább. A jelzéseket követve egy bal- és egy jobbkanyar után érünk a Hór-völgybe. A murvás úton É felé fordulva a K+ jelzésen, az Oszla erdészháznál érjük el a 3. ellenőrzőpontot, ahol megállhatunk Nándi emlékműve előtt.

A pihenő után kimegyünk az útra, balra É felé (K+ jelzés), és 2 km után éles balkanyarral elindul az Ódor-mászás az Egresnél (KL jelzés), ahol feltételes ellenőrzőpontra számíthatunk. Egy cikcakkos jobb – balkanyarral kikerüljük a mocsárrétet, majd egy kerítést elmellőzve as Zsilibes-forráshoz érünk. A víz felirata szerint ihatatlan, de mi rendszeresen fogyasztjuk, ha arra járunk. Többszöri megállás és az útvonal-kijelölők felmenőinek emlegetésével érünk fel az ösvényről egy dózerútra, amelyen balra haladunk tovább. A kerítés sarkánál balra fordulunk és megérkezünk az ódorvári pihenőhöz. Innen felmászunk (PL jelzés) a 3.ellenőrzőpontra, a tulajdonképpeni „várba”, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik minden irányba. (Szolgáltatás: csoki).

A „várból” leérve a jobb minőségű dózerutat választjuk (PL jelzés), de alig15-20 m után jobbra fordulunk az Ódor-hegy oldalában kanyargó ösvényre. Ezen először egy enyhén emelkedő csalitos következik, majd beérünk az erdőbe. Az erdő végén éles balkanyar és a meredeken lefutó ösvény levezet a műút kanyarulatába, ahol jobb felé indulva (50 m után balra érdemes leugrani a Szent Erzsébet forráshoz) nemsokára elérünk a Völgyfő-házhoz. A műút jobbra kanyarodik miközben keresztezzük a P és a Z jelzést, de mi szembe egyenesen bemegyünk az erdőbe a P+ jelzésen . Az erdőn át lejutunk a Tárkányi-víz völgyébe, ahol balra, egy alig látható ösvényen jutunk fel a műútra. Közel 1,5 km után érjük el az Oldalvölgyi halastónál tanyázó (Karthauzi kolostor) 5. ellenőrzőpontot (Szolgáltatás: víz, mézes).

A tárkányi műúton balra a SK\ tanösvény jelzést követjük, amely 120 m után egy kisebb műút mellett balra befordul az egykori kisvasút nyomvonalára. A Tárkányi-patak mentén bandukolunk át a csodás őszi réten. Balra leválik rólunk előbb a S+, majd 1 km után a S jelzés is a rétről, de mi maradjunk a patakmenti K\ jelzésen. A felsőtárkányi Kő-köz szurdokán át jutunk a Szikla-forráshoz. Itt újra találkozunk a S jelzéssel, amelyen a Felsőtárkányi-tavat jobbról elmellőzzük. A tótól 100 méterre a S jelzés balra elköszön, mi pedig jobbra felmegyünk az erdőbe a K\ jelzésen. Ezt követjük a Bambara hotel műútjáig, amelyen balra fordulunk. Itt becsatlakozik a P+ jelzés. Egy kanyar után az Imó-kő tábor sarkánál jobbra leérünk a P+K\ jelzésen. A P+ jelzés 400 méterre balra leválik, mi megyünk egyenesen a tanösvényen (K\ jelzés). A dózerúton át érünk a dolomitbányába. Átszelve a monumentális bányaudvart jobbról rövidesen érkezik a Z jelzés. Egy éles balkanyart követve érünk a bánya tetejére. Itt balra egy kis ösvényen nyílik a kilátónál lévő 5. ellenőrzőpont, a Bükki kövek és a fennsík csodálatos panorámájával. (Szolgáltatás: csoki)em>.

A pont után balra fordulunk, s a Kerengő úton a ZK\ jelzésen mászunk fel a Felső-Kuklya-nyeregbe. Innen leérve a dózerútra balra fordulunk a PZK\ jelzést követve, s 500 métert megtéve a Kövesdi-kilátóhoz érünk. Továbbhaladva a Vasbánya-nyereg négyes útkereszteződésében jobbra fordulunk a P+ jelzést követve a Novaji kunyhóig. A romnál balra fordulunk a S jelzésen. Nemsokára kiérünk az erdőből és megpillantjuk a Bükkzsérc házait. Az út cserjés réten ereszkedik, amíg egy balkanyarral egy tanya mellett műútra érünk. ezen enyhe emelkedővel gyalogolunk Bükkzsércre. A faluban követjük a kanyargó S jelzést, majd balra felemelkedünk a templomig. Jobbra fordulva egy földúton haladunk a temető mellett. A távolban feltűnik a Nyomó-hegy. Leérünk a Bükkzsérc - Cserépfalu műútra. Mindenki vigyázzon a gépkocsi-forgalomra! Az út túloldalán egy sövény található. A rajta nyíló „kapun” (szalag) át elindulunk felfelé az emelkedőn. Nemsokára balra egy újabb sövény nyílásán átvágva haladunk tovább D felé. Az emelkedő előtt egy szúrós bozótosban megkeressük a bejáratot (szalag), és gyerünk az utolsó nagy emelkedőnek. Ezen felkapaszkodva üdvözöljük a 7. ellenőrzőpont tagjait.

Ha kifújtuk magunkat, a pecsételés után elindulunk a kövesúton lefelé (szalag). Egy kisebb jobb- és két nagyobb balkanyar után felsétálunk a cserépi pincesorhoz, majd onnan jutunk be a falu főterére. Ott jobbra fordulva az iskolához érünk, ahol a hőn áhított cél ad örömteli érzést. Megint sikerült.

Honlapunk felületén süti (cookie) fájlokat használunk, mely fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért, kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.