Jó reggelt a Less Nándor Emléktúrán!

A túra alkalmából köszöntünk minden kedves résztvevőt, és arra kérjük, figyelmesen olvassa végig az útleírást!

Az iskolakapun kilépve balra fordulunk. A templom előtt balra a bolt irányába a Váraljai, majd rövidesen a Rákóczi úton haladunk tovább (PT jelzés). Átszelve a Hór-patakon átívelő hidat, egy kerekes kútnál elfordulunk balra. Egyenesen haladunk tovább az építészeti örökséget képviselő parasztházak között. Egy füves csapáson felcaplatva kiérünk a Berezdi-sétányra. Innen fakorlátos kanyargós út vezet a Kisamerikához, amelynek barlanglakásait az Amerikából hazatért szegények használták. A sétány É-i végén jobbra felkapaszkodunk a csipkebokrok övezte ösvényen a Berezd-tetőre. Innen a jobbra vezető úton érünk fel a Millennium-kilátóhoz, az 1. ellenőrzőpontra. (A toronyból gyönyörű kilátás nyílik a falura, a szemben lévő Nyomó-hegyre és a Bükk hegységre)

A kilátótól visszaereszkedünk a bányaudvar szintjére (PT jelzés), majd elfordulunk jobbra, és a hegyoldalban É felé folytatjuk utunk, a fakerítés övezte riolittufa-fal mentén. (A falban portufát, közel 1000 oC-os vulkáni izzófelhőben összesült vöröses dácit ártufát, valamint vízbe és szárazra hullott fehéres-szürke riolittufát ismerhetünk fel). A Kőpor-lyuk táblánál balra levágunk a Berezdaljai-pincesorhoz. (A háromemeletes pincesor nevezetességei a hordókat őrző pincefalba faragott kőkatonák). Itt jobbra fordulva vezet az ösvény a Mész-patak jobb oldalán É felé. Egy drótkerítéses teleknél lévő elágazásban a tanösvény két ágra szakad, ahol mi maradunk a patak mentén. A patakmeder mellől egy vízmosásban felkapaszkodunk a völgyfő meredek lejtőjén. A folyamatosan pusztuló Ördögcsúszdán dübögünk felfelé. Néhány 100 m után hamarosan elérjük a közel 30 m magas Ördögtorony kaptárkőnél a 2. ellenőrzőpontot (Szolgáltatás: csoki).

Innen vissza, leereszkedünk a Mész-patak völgyébe (PT jelzés), amely néhány 10 m után látványos szurdokká szűkül. Száraz időben a szurdokvölgy alját, csapadékos időben a bal oldalán vezető mélyutat válasszuk, bepillantva a szurdokba. A völgyelágazásba kiérve balra folytatjuk utunkat. (Felettünk a Túr-bucka fagyaprózódással keletkezett kőzetoszlopai magasodnak.) A műutat keresztezve, két domb között balra egy völgyben haladunk fölfelé. Az erdőből kiérve kissé jobbra tartva átvágunk a Perpác-réten, amelynek végén az erdőben jobbra nyíló szekérúton megyünk tovább. A jelzéseket követve egy bal- és egy jobbkanyar után érünk a Hór-völgybe. A kétoldalt mészkő sziklafalakkal kísért murvás úton, jobbra fordulunk a K+ jelzésen, majd az Oszla erdészháznál érjük el a 3. ellenőrzőpontot, ahol megállhatunk Nándi emlékműve előtt. (Szolgáltatás: víz, ivólé, vajas, zsíros és lekváros kenyér).

Miután ettünk, ittunk és mulattunk, elborzadva megcsodáljuk az Ódorvár sziklacsúcsát és visszafordulunk a Hór-völgyben bal felé (K+ jelzés). Közel 1 km szakaszon haladunk vissza D felé. Újabb néhány 100 m után, a Berva Mészkő típusszelvényét adó kőfejtőt balról elhagyva a jobb oldalban nyíló Subalyuk-barlanghoz érünk. A névadó Suba Mihály hírneves betyár egykori tanyáján, az 4. ellenőrzőpont vár ránk. Aki szeretne, az felkapaszkodhat az egykoron ősemberek taposta sziklákon a barlanghoz, ahol az európai hírű neander-völgyi ősember leleteket találták.

A bélyegzés után folytatjuk utunkat a dózerúton kifelé a Hór-völgy bejáratáig (K+ jelzés). Itt a becsatlakozó S jelzésen balra fordulunk (hogy a forgalmas műutat kikerüljük). Az egykori mészégető nyomai mellett elsétálva rövidesen jobbra fordulunk a szalaggal jelzett Cigány-dűlőre. Ezen megyünk D felé, majd a Hór-patakon jobbra átvágva érünk be a faluba. A műúton a bolt elé érve balra fordulunk és rövidesen az iskolához jutunk, ahol a hőn áhított cél ad örömteli érzést. Megint sikerült. (Közben pedig vár ránk a megérdemelt szolgáltatás: tea és bableves).